Komputer i Internet –dobrodziejstwo czy zagrożenie?
Są to media, które obecnie rozwijają się najszybciej. Nadmiarowe korzystanie z tych obiektów może prowadzią‡ do choroby czyli uzależnienia. Nadmiarowośą‡ w korzystaniu z tych mediów jest w tej chwili jednym z największych zagrożeń dla młodych ludzi. Amerykanie szacują, że ok 6 % osób korzystających z Internetu jest od niego uzależnionych, a ok. 30% traktuje go jako sposób na ucieczkę od rzeczywistości. W Polsce te 6 % stanowiłoby grupę ok. 700 000 osób, a więc populację większego miasta takiego jak Kraków czy Wrocław.
Sygnały ostrzegawcze:
a) zmiany w samopoczuciu fizycznym;
b) zmiany w samopoczuciu psychicznym;
c) zmiany w trybie życia;
d) zmiany w relacjach z innymi ludźmi;
Objawy uzależnienia:
„Internet jest chorobliwie atrakcyjny dla tych, którzy mało cieszą się prawdziwym życiem” Ks. Marek Dziewiecki
Ø doświadczanie intensywnego pragnienia włączenia komputera i wejścia do Internetu, które można określią‡ jako „głód Internetu”. Internet staje się lekiem na samotnośą‡, smutek, niepokój, pustkę, zawiedzione uczucia, poczucie niskiej wartości itp.
Ø przeżywanie dyskomfortu fizycznego, jeśli kontakt przez komputer jest niemożliwy. Narasta niepokój, nastrój zmienny ze skłonnością do irytacji lub derepesyjny, mogą się pojawiaą‡ zachowania agresywne, problemy z koncentracja uwagi, bóle głowy, zaburzenia snu. W sytuacjach niezwiązanych z komputerem mogą się pojawią‡ takie zachowania jak np. bębnienie palcami imitujące korzystanie z klawiatury.
Ø problemy z kontrolowaniem czasu korzystania z Internetu – problemy z unikaniem rozpoczęcia, kończenia czy z utrzymaniem wcześniej wyznaczonych granic,
Ø koncentracja życia wokół komputera – w przypadku niemożności korzystania z niego mogą się pojawią‡ natrętne myśli związane z komputerem. Dzień jest planowany pod kątem możliwości surfowania.
Ø ograniczony jest czas na alternatywne źródła przyjemności. Z punktu widzenia klinicznego jest to jeden z najbardziej widocznych i dający się najłatwiej uchwycią‡ kryteriów diagnostycznych.
Ø coraz większa potrzeba spędzania czasu w sieci dla osiągnięcia satysfakcji,
Ø dalsze i ciągłe korzystanie z komputera czy sieci mimo wiedzy o szkodliwości tej czynności dla zdrowia (doświadczenie poczucia winy, brak promocji do następnej klasy, zagrożenie rozwodem),
Ø wyraźne straty zdrowotne np. wytarte do krwi opuszki palców, „odsiedziny” na udach i pośladkach, upośledzenie wzroku, wady postawy, skrzywienie kręgosłupa, zaburzenia apetytu i łaknienia, zaburzenia gastryczne i wydalnicze, itp.
Rady dla uczniów:
- zabezpieczaj swój komputer,
- myśl zanim coś zrobisz,
- chroń prywatnośą‡ swoją i znajomych,
- przestrzegaj prawa i netykiety,
- szanuj cudzą własnośą‡,
- chroń swoje hasła,
- rozmawiaj z dorosłymi o sieci,
- zachowaj ostrożnośą‡ przy spotkaniach z osobami poznanymi w sieci,
- nigdy nie wiesz, kto siedzi po drugiej stronie.
Dobre rady dla rodziców:
- rozmawiaj ze swoim dzieckiem,
- nie karz dziecka za błędy, o których Ci mówi,
- porozumiewaj się z rodzicami kolegów i koleżanek Twojego dziecka,
- naucz swoje dziecko, że może zawsze powiedzieą‡ Ci o swoich kłopotach,
- ucz swoje dziecko zasad bezpieczeństwa,
- surfuj po sieci ze swoim dzieckiem,
- poznawaj sieą‡ ze swoim dzieckiem, baw się nią,
- nie bój się przyznaą‡ do niewiedzy,
- pokazuj dziecku wartościowe miejsca w sieci,
- ustal z dzieckiem zasady korzystania z komputera i Internetu,
- ustaw komputer we wspólnej części mieszkania,
- wspomagaj się programami filtrującymi,
- sprawdzaj klasyfikację gier komputerowych i video w systemie PEGI (Europejski System Klasyfikacji Gier stworzony dla rodziców, żeby mogli wybieraą‡ bezpieczne gry dla dzieci),
- zawiadamiaj policję o przestępstwach, a administratorów o niewłaściwych zachowaniach,
- jeśli twoje dziecko padło ofiarą przestępstwa przez Internet, niczego nie kasuj z komputera.
Ważne zasady:
1. Zainteresuj się tym, jakie strony dziecko przegląda w Internecie i ile czasu spędza przed komputerem.
2. Nie pozwól (pod żadnym pozorem) oglądaą‡ dziecku stron, które nie są przeznaczone dla dzieci.
3. Rozmawiaj z dzieckiem o tym, co mu się w telewizji czy w Internecie podoba, co je bawi, a czego się boi.
4. Nie wstydź się przyznaą‡ do niewiedzy (dotyczącej, np. gier lub komputera) i sprawdź, czy w grach Twojego dziecka nie występuje przemoc lub wulgarne słownictwo.
5. Ustal, w jakim zakresie i kiedy Twoje dziecko może korzystaą‡ z Internetu.
6. Załóż hasło do komputera i kontroluj korzystanie z komputera.
7. Jak najczęściej rozmawiaj z dzieckiem o tym co je trapi.
8. Zamiast zakazywaą‡, pokaż dziecku, co jest wartościowe.
9. Wspólnie z dzieckiem stwórz umowę dotyczącą korzystania mediów i konsekwentne jej przestrzegaj.
(źródło: Autor: Jacek Kłoda – Poradnia MONAR w Łęcznej, Ośrodek Szkolenia Nauczycieli Stowarzyszenia Psychoprofilaktyki „Spójrz inaczej” w Starachowicach.)